tisdag 30 april 2013

Träna efter förkylning

Jag börjar bli friskare, det händer lite varje dag. Idag var första dagen jag kunde gå med Nalle utan att ha "astma-andning" efteråt. Jag kunde andas! Fatta vilken lättnad! Visserligen låter jag som en lungsjuk när jag står och hostar utanför folks hus osv, men det får dom ta! :P Febern vill inte riktigt släppa greppet än, men håller tummarna för att det blir en feberfri dag imorgon!

Så, till mitt stora bekymmer då. När tusan kan jag börja träna igen?!

Jag har gjort lite eftersökningar och hittat en hel del bra info om hur och när jag kan börja med träningen igen. Kroppen behöver ju ganska mycket tid att repa sig efter en sån här förkylning, det har tagit mycket krafter och immunförsvaret har verkligen satt in alla resurser. En bra tumregel är att långsamt börja träna lätt tidigast en dag efter din allmänna sjukdomskänsla är borta.
Det innebär:

  • Du ska inte ha feber
  • Du ska inte ha ont i kroppen
  • Du ska inte känna dig tung och svag i kroppen
  • Du ska inte hosta slem
Kort sagt, du ska känna dig frisk och kry! Om du är lite snuvig och småhostig är det helt ok.

Det första jag kommer börja med är promenader, uppenbarligen. När jag kan ta en normal promenad utan att behöva stanna och hosta flera gånger så åker jag till gymmet. Och där kan jag ju inte hoppa på mitt vanliga ganska hårda schema med 4 tunga styrkepass och flera små kardiopass. Nä, det blir försiktig styrketräning och ännu mer promenader. När jag gjort det en vecka ska jag börja försöka ta mig upp i min vanliga intensitet.

Varför är det så viktigt att skynda långsamt? Jo, om du är för snabb med att träna igen så aktiveras immunförsvaret igen och du får sjukdomskänslan igen. Du blir alltså inte egentligen sjuk igen, men ditt immunförsvar beter sig som att du var sjuk. Så för att förhindra detta måste det få tid att läka kroppen och lugna sig innan du öser på på gymmet igen.

Så, hoppas ni blivit lite klokare för det blev då jag :) 

En kul notering:
Jag har alltid trott att mitt immunförsvar var dåligt då jag blir så himla sjuk när jag väl blir det, och jag blir lätt "sjuk" direkt efter igen. Men nu fattar jag att det är väldigt bra som reagerar så starkt! Spännande insikt tycker jag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar