söndag 3 mars 2013

Att säga hej

Hej!

Idag var jag ute på en promenad med Nalle i solskenet. Vi gick längs en ganska populär promenad-väg för många och vi mötte därför många andra sol-njutare :) Då tänkte jag att jag kunde öva på en sak som är lite ovan men väldigt bra! Jag började säga "Hej" och le till de vi träffade. Och eftersom jag alltid tycker äldre människor ser så ensamma ut så hälsade jag extra glatt på dem.

Vad fick jag för reaktion? Vissa hälsade glatt tillbaka, andra log bara och en liten stackare slängde bara en misstänksam blick på mig. Men den genomgående känslan jag fick var att de flesta blev positivt överraskade! En av de äldre damerna jag hälsade på sa inget tillbaka, men hennes skinande leende som spred sig i hela ansiktet räckte gott och väl som svar.

Jag såg en intressant bild på facebook för nån dag sedan som beskrev det helt felaktiga sättet vi hälsar på hundar och människor. När folk ska hälsa på Nalle böjer dom sig fram och säger "heeeeeeeej!!!!!!!!!!!!!" va fin du är... osv osv." Dom klappar och kliar och agerar som om dom känt honom hela sitt liv. Men när dom hälsar på mig är det ett kort hej, knappt någon ögonkontakt och absolut ingen kroppskontakt. Ganska lustigt.. Speciellt då du mycket hellre får göra tvärt om då Nalle (och de flesta andra hundar) blir mycket misstänksam när en okänd agerar som om dom känt varandra hela livet, medan jag som människa förstår hälsningen på ett annat sätt och visserligen skulle bli misstänksam, men jag bits inte i alla fall ;)


Summering av vad jag ville ha sagt:
Säg hej till främmande personer då och då, det känns socialare och de flesta blir glada av det.
Hälsa på hundar på rätt sätt, det minskar risken för att nåt obehagligt händer och det blir mycket trevligare för hunden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar