torsdag 3 april 2014

Ang. Alkohålet

Jag känner det ofta som att något är fel på mig. Någon hjärncell har hoppat "ur led" och jag lever i en parallell verklighet. I min verklighet är allt perfekt. Jag är lycklig nästan jämt. Min käre pojkvän lever med mig i min lyckliga värld och allt är bara bäst! 

Men en del av min verklighet är privat, där är jag till synes helt ensam. Andreas försöker förstå sig på denna del av mig, men det är svårt då jag inte frivilligt valt denna avskilda avdelning. Denna avdelning kallas: "avdelningen för skarp alkoholrelaterad ångest och ilska". Dit smiter jag när jag får minsta lilla hint om att jag ska vara i kontakt med alkoholpåverkade människor. 

Som ni säkert kan gissa ger detta en enorm känsla av att vara en Alien. Majoriteten av de utanför min bubbla verkar bara se positiva saker med alkohol. Jag förstår mig inte på det. Jag drack ofta en kort period i mitt liv och var "av samma åsikt som alla andra" då. Men något hände och nu ser jag inte tjusningen i drickandet alls. Jag kan smaka ibland för att på något sätt trotsa mig själv, men det är inget jag ser som roligt längre. 

Min fasta tro är att vi lär oss gilla alkohol, precis på samma sätt som godis. Skippa det ett år så ska ni se att det smakar värre än er värsta hostmedicin. Det tycker jag nu i alla fall, jag som tidigare tyckt att det smakade som just godis. 

Och berusningen. Vad ser alla i det? "Man kan slappna av och blir modigare". Ja visst, men något är väl fel om du måste ta en drog för att slappna av och våga? Jag har en regel: gör och säg inget som du inte skulle säga nykter. Och nej, att man är full ser inte jag som en ursäkt för idiotiskt beteende och sårande ord. Kan du inte stå för det du gör full, då kanske du inte ska dricka alls. Det är något jag är glad för: jag står för allt jag gjort på fyllan, för det är jag som gjort det - full eller inte. 

Frågar ni mig är alkohol en drog som vilken annan som helst. På många sätt värre än ex. Amfetamin och kokain. Jag menar; det är ingen annan drog som är så pass socialt accepterad att många låter barnen smaka i tidig ålder. Hur många skulle erbjuda sitt barn kokain? Och hur många skulle ta kokain vid middagen en fredagkväll före fredagsmyset börjar, med barnen på stolarna bredvid?

Tror ni jag hatar alkohol? :p Då tror ni rätt, det är nämligen det enda som kan ge mig ont i magen och få mig att se rött. Blodigt rött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar