torsdag 11 oktober 2012

Jag är bra. Oavsett

Det här är det viktigaste att lära sig i livet tycker jag, och också det jag måste jobba mest på.

Oavsett vad jag gör i mitt liv så är jag BRA, även om jag misslyckas och gör fel ibland så minskar inte det mitt värde som person. Och det här gäller alla! Visst, om du går och mördar någon eller liknande så kan jag inte tycka att du är särskilt bra, men om du inte medvetet gör något för att skada någon annan så tycker jag att du är precis lika bra oavsett.

Varför gjorde jag ordet "medvetet" fetstilt? Jo såhär tänker jag: Självklart kommer vi alla att såra och göra någon annan illa - det är nästan omöjligt att undvika. Och visst kan det kännas jobbigt, men det gör en inte till en sämre människa. Det är ju nästan helt omöjligt att ta sig fram i livet utan att trampa någon annan på tårna. En mycket klok och smart person som jag har äran att känna brukar säga: Tänk på alla av de mest framgångsrika personerna i världen, hur många har inte dom sårat och trampat på för att ta sig dit dem är idag?

Det där brukar jag ha i bakhuvudet när jag verkligen vill något eller när jag känner att jag måste bryta kontakten med någon som tar energi på ett negativt sätt från mig. Då går tankarna ungefär såhär: Den och den personen kanske blir jätte ledsen eller känner sig sviken av mig, men det är viktigare att jag gör det jag verkligen känner är rätt FÖR MIG istället för att fortsätta på ett sätt som skadar mig bara för att jag inte ska göra någon annan ledsen.

Rubrik 2 idag: Att välja hur man ska må

Ja jag erkänner, man kan inte alltid påverka hur man känner sig från en dag till en annan. Men sanningen är att man faktiskt kan välja vilken känsla som ska få ta över. Det är inte alls svårt egentligen, bara man blir medveten om när valet görs och hur man ska kunna göra det.

Exempel: Jag vaknar på morgonen och känner mig orkeslös och att stiga upp ur sängen är svårt. Dagen känns värdelös och allt jag ska göra känns omöjligt att ta sig igenom.
Här har jag ett val, direkt i ögonblicket jag öppnar ögonen. Ska jag genom negativa tankemönster förstärka känslan, eller försöka att åtminstone neutralisera den (gärna vända den helt) genom att tvinga mig själv att ha ett positivt tankemönster?

Ibland kan jag vakna och känna att det är världens jobbigaste grej att gå ut med hunden. Jag ligger och ser alla jobbiga scenarion framför mig där allt går åt pipsvängen och jag blir arg och Nalle är jobbigare än vanligt och allt bara går dåligt.  I den här stunden är det SÅÅÅ viktigt för mig att tänka om och tänka rätt. Jag tar då fram från mitt inre en bild av hur jag skulle vilja att promenaden ska gå - allt går smidigt, jag är glad och Nalle är lyhörd och vi har helt enkelt kul tillsammans. Jag ligger och visualiserar detta en stund och fyller mig själv med känslan av att promenaden ska bli dagens höjdpunkt och att den kommer att sätta tonen för resten av dagen. Detta gör jag tills jag känner att det inte alls ska bli jobbigt att gå ut med hunden, snarare tvärt om. Först då stiger jag upp och gör mig redo att börja dagen.

Jag fortsätter att hålla i dem positiva tankarna och försöker att göra saker på ett sätt som gör mig glad. En hemlighet med den här metoden som faktiskt är en ganska viktig grej, speciellt om man har hund som jag, är att: Om jag visualiserar en bra promenad så är chansen nästan 99% större att det kommer att gå bra. Är jag negativt inställd kommer det med all säkerhet att gå mycket sämre än vanligt. Detta på grund av att min energi som jag utstrålar påverkar min hund och mitt sätt att agera. Ganska självklart, men ibland glömmer man bort detta.

En bra grej är att man har något som alltid får en att le, det kan vara ett litet videoklipp, en bild eller ett hysteriskt roligt minne. Detta tar man fram när det är som allra svårast att bryta sitt negativa tänk. Jag har ett litet ljudklipp på min telefon som min pojkvän har skickat till mig där hacke hackspett sjunger. När jag hör det kan jag se videon framför mig och då kan jag för allt i världen inte hålla tillbaka ett leende.

Det viktiga leendet måste jag också nämna. Om du är på dåligt humör - LE! Det som sker då är nämligen att du lurar dig själv lite. Din kropp känner igen känslan av att le, temperaturen i ditt huvud sänks, och du blir lugnare och genast lite gladare. Ännu bättre är om du ser dig i spegeln när du gör det. Hjärnan kopplar då ihop att "aha jag ler, alltså är jag glad", vilket genast kan göra stor skillnad. Det är samma princip som att du känenr dig mer självsäker om du sträcker på dig och har en bra hållning. Det gör stor skillnad!!

Så en sammanfattning av dagens enormt långa inlägg:
- Du är bra oavsett om du gör misstag
- Ta kontroll över ditt humör och må som du själv vill!
- Ändra energin du utstrålar med positiva visualiseringar
- Le för att bryta den negativa spiralen!

Puss å kram till er alla :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar