fredag 15 februari 2013

Vad skulle du säga till en vän?

Rubriken har idag två innebörder. Jag tar dem var för sig så blir det inte så förvirrande :)

För det första!
Om du skulle säga något till dina nära vänner idag, något som visar dem vad dem betyder för dig och får dem att känna sig viktiga för dig, vad skulle du säga då? Fundera en stund på det, och sen säger du det till dem! Är det svårt att säga, som det kan vara för mig, så skriv det istället då! Fundera inte på vad din vän kommer tänka om dig och det du skriver, i 99% av fallen blir dom bara glada och du får tillbaka samma uppskattning. Jag tycker ofta att vi är dåliga på att berätta för varandra vad vi egentligen betyder för andra. Att få höra att man är viktig för någon annan kan göra hela dagen för den personen. Så sätt i gång och sprid lite uppskattning och glädje för tusan!

Bara det lilla att höra av sig och prata en stund med en vän som man inte träffar så ofta ger jätte mycket. Idag ringde Alexx mig och vi pratade en bra stund om ditt och datt, och mitt humör fick en ordentlig sving uppåt! Är så skönt att få prata med någon som känner en och som man alltid har kul med. Jag är en sån där person som är SÄMST på att höra av mig, tyvärr. Jag tänker försöka bli bättre på det! Det finns få saker som ger så mycket energi som att prata med en riktig vän!

Till det andra då!
Jag är, som ni vid det här laget vet, ganska hård mot mig själv ofta. Jag försöker bli bättre på det, att inte ha tusen gånger högre krav än vad som är rimligt på mig själv. Här är min käre Andreas proffs som vanligt och ger mig lite kluriga uppgifter. En av de svåraste som han alltid slänger på mig när jag kritiserar mig själv för hårt är: "Vad skulle du säga till en vän i samma situation?". Jag blir alltid lika stum, för jag vet faktiskt inte riktigt. Men jag tänkte på det idag när "fet-tankarna" kom smygande. Vad skulle jag säga till en vän med samma kropp som mig? Ja, inte skulle jag kalla henne fet i alla fall, det är ett som är säkert! Jag skulle nog säga att hon är jätte fin som hon är, att hon absolut inte behöver känna sig det minsta fet.

Varför säger jag inte det till mig själv då? Ja.. det är ju frågan. När jag kallar mig själv fet kallar jag ju indirekt alla som ser ut som jag för feta. Inte okej! Nä, så mer jobb på den fronten behövs, för nu tänker jag inte vara fet i mitt huvud längre!

Puss på alla mina fina vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar