fredag 15 mars 2013

Att plugga på distans

Som de flesta av er vet läser jag till energitekniker på distans. Detta innebär att jag är hemma 7 dagar i veckan och kan plugga precis hur ofta jag vill utan att någon annan egentligen bryr sig. Får jag för mig att sjunga mitt i en föreläsning så är det ingen som störs av det, bara jag då ;)

Men det finns som ni säkert kan tänka er flera negativa sidor av detta också. Har jag ingen motivation en vecka så påverkar det bara mig, det finns ingen som håller koll och säger "kom igen nu, du måste". Detta måste jag göra själv. Jag måste hitta den där inre glöden och lite "jävlar anamma" för att sätta igång igen. Och nu har jag haft en sån där trög vecka precis, det är inte kul! Jag sitter och bråkar med mig själv - "jag måste, men jag orkar inte, men jag borde verkligen, men jag vill fan inte, men alltså det måste göras förr eller senare ändå, jag kanske klarar det ändå, men nää sluta!" Typ så :P Ett himla liv i huvudet och inget händer - jag står liksom bara still. Jag gör inget kul för jag borde plugga, men jag pluggar inte för att jag vill göra något kul. Total kortslutning.

Jag kom på ett sätt igår, för igår blev jag less! Jag stoppade huvudet mellan benen och djup-andades, stressen av att ha så mycket att göra och rädslan att inte hinna blev överväldigande. Då berättade jag hur jag känner för Andreas, och han sa helt enkelt: "Ja men då pluggar du en sak på förmiddagen, en sak på dagen och en sak på kvällen - då hinner du allt". Mitt svar blev då att jag vill att han kontrollerar att jag pluggat när han har varit på jobbet. Så nu skickar jag bilder på när jag pluggar till honom och när han kommer hem ska jag "redovisa" vad jag hunnit under dagen.

Det låter kanske lite fjantigt, men det gav mig precis rätt motivation att fortsätta. Att veta att han förväntar sig det och att han kommer kolla i slutet av dagen. Det blir som att ha en privat lärare hemma, men som bara examinerar. Perfekt!

Innan jag fortsätter plugga tänkte jag skriva en liten lista på saker ni kanske inte visste om mig! Kanske kan vara intressant ;)
  1. Jag sjunger säkert minst 2-3 timmar per dag sammanlagt. Jag älskar att lära mig nya sångtexter och utmana min röst lite. Jag sjunger oftast när jag är ensam, men har på senaste tiden börjat sjunga inför andra ibland också.
  2. Jag älskar att teckna med blyerts, men är sämst på att måla med färg! :P Kan teckna ganska realistiska saker, men så fort du ger mig en pensel är jag riktigt nybörjare!
  3. Är det något område jag KAN så är det gerbiler (ökenråttor). Jag vet i princip ALLT, från färgnamn och gen-koder till vanliga sjukdomar och hur dem behandlas. Jag födde upp gerbiler under en period och saknar det riktigt mycket ibland!
  4. När jag skaffade Nalle sa jag bestämt "Han ska INTE heta Nalle!" ;) Jag kallade honom för "pojken" de första dagarna i väntan på ett coolt namn innan jag gav mig och började kalla honom Nalle i alla fall.
  5. Jag har gått kurs i bugg och ÄLSKAR att dansa det, måste bara lära upp Andreas också och det är inte lätt när jag inte har full koll på hur man för ^^


2 kommentarer:

  1. Är du duktig på att sjunga du?
    Och kan du inte lägga upp någon bild på det du har ritat! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker då det är kul i alla fall, och som jag förstått är jag inte helst hemsk att lyssna på heller ^^ Jodå nog kan jag göra det, får bli ett eget litet inlägg då :)

      Radera