onsdag 20 november 2013

Köttgryta med butternut squash

Vad är en butternut squash kanske ni undrar? Det är en slags pumpa. Den innehåller väldigt lite kärnor så den är väldigt lätt att använda i matlagningen. Även "skalet" går att äta. Såhär ser de ut: 


Jag gjorde då igår en köttgryta med denna pumpa i, och det blev hur gott som helst och ganska okomplicerat. Jag gissar nu bara mängder av allt, när ni lagar denna får ni kolla konsistens och smak själva, jag kastar alltid bara i saker hejvilt så har ingen exakt koll på mängder.

ca 1 kg kött, jag använde högrev.
½ (ca 500g) butternut squash
2-3 dl Matlagningsgrädde
2 dl créme fraiché
1 tärning grönsaksbuljong
1 tsk kalvfond
salt
svartpeppar
Chili-krydda
(vitlökspulver)
(lökpulver)

Skär upp köttet och squashen i större tärningar på ett ungefär. Stek köttet en stund i smör. När det har "brunat till sig" ordentligt, släng i butternut squashen. Låt detta ligga och puttra i köttsafterna under lock (tillsätt en skvätt vatten om det är dåligt med vätska). Känn på squashen med en potatissticka om den är mjuk. När den börjat mjukna tillsätter du resten av ingredienserna och rör om  och låter det koka tills köttet och squshen verkar färdiga.
Kan serveras med potatis om man vill ha kolhydrater till, det är så jag gör till sambon.

Näringsinnehåll för HELA receptet: 
3263 kcal
Protein  204,7 g
Fett  243,5 g
Kolhydrater  77,7 g

Kort sagt kan man säga att detta inte är för dig som är superstrikt LCHFare, men för den som är som mig och faktiskt äter lite kolhydrater funkar det. Kolhydraterna per portion blir ca 15 g räknat på 5 portioner.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar