fredag 29 november 2013

Min kropp, min stolthet

En bra känsla infann sig nyss i mig. Jag kollade mig själv i spegeln och såg att jag kanske lagt på mig lite extra fett senaste tiden. Inte konstigt alls då jag rör mig mindre än önskat och äter helt galet fel.

Men istället för att trampa på mitt självförtroende tänkte jag såhär:
Vad spelar det för roll hur många millimeter tjockt fettlagret är? Vad spelar det för roll om magen inte är helt platt? Det är min kropp! Den presterar på gymmet, på jobbet och den fightas med baciller och virus. Och den gör ett väldigt bra jobb. Jag borde inte försöka svälta ner den till "platt mage standarden" just nu, just nu borde jag fokusera på att bli bra i ryggen, stretcha och träna lagom och äta bra mat som håller mig frisk.

Min kropp gör ett hästjobb med att klara av min vardag där jag ständigt lyfter saker/personer och dessutom inte alltid kan göra det så ergonomiskt rätt. Men den klarar det ändå. Den klarar även av att vara aktiv många timmar i sträck utan vila. Och främst klarar den att hålla mig relativt frisk även nu när jag är i mer kontakt med barn.

Jag är stolt över min egen kropp. Andelen fett kan kvitta, att den funkar och håller ihop är det viktigaste just nu! Jag har ju inte tänkt komma i tävlingsform än, den dagen jag ska det kan fettmängden få bli huvudfokus - men tills dess lägger jag det fokuset på mitt välmående istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar