onsdag 15 januari 2014

Min livsstil

Jag börjar det här inlägget med en high five till mig själv och min träningspartner och partner Andreas för vi har kört 14 grymma träningspass detta år hittills, i snitt ett per dag! Bra start på året och något som jag vill ska sätta tonen för resten av året! Vårt gemensamma mål är att träna 300 pass under detta år minst. Vill såklart ha nästan 365, men man måste räkna med sjukdom och oplanerade vilodagar.

Det häftiga är hur vi båda har prioriterat om livet. Tiden i soffan är inte viktig, det är inte viktigt att ha slötid tillsammans längre. Det är träningspasset som dagen formas runt om. Och jobb såklart. Ibland består dagarna i princip bara av jobb och träning. Och mat. Och jag älskar det! Det känns inte jobbigt och som något jag måste göra. Det känns som en naturlig del av min dag, att lite mer än 1 timme spenderas i gymmet med vikterna och Andreas. Imorgon ska jag dessutom göra en mysig sak, köra lite cardio på morgonen och sen träna med Andreas på eftermiddagen. Har ju börjat finslipa på sommarformen så måste få in lite mer sådana pass. Trappmaskinen är en ny favorit, svid i benen!

Varför har jag fallit så pladask för den här livsstilen då? Och gör jag annat än att träna och äta och planera mat? First things first. Jag älskar friheten i styrketräning på gym. Ingen tvingar mig att träna onsdag och lördag 14:00-15:30. Jag kan träna mitt i natten om det passar mig, eller precis när som helst och hur ofta jag vill. Många, inklusive jag, kan ha det knepigt med att komma iväg när ingen förväntar sig att man kommer. Trust me, jag har skaffat en del gymkort jag knappt använt i mina dar! Det jag dock aldrig hade tidigare var kunskapen om hur man faktiskt gör för att få resultat, och ett gym där man känner sig som hemma. Båda de sakerna har jag nu! Visst, jag kan verkligen inte allt - men jag kan väsentligt mycket mer nu.

Till den andra fråga då. Jo jag gör faktiskt andra saker också. Maten kan vara väldigt knepig - eller jätte enkel. Matlådor och åter matlådor är knepet! Gör jag kyckling så gör jag 2 kg på en gång. Och så gör jag med allt. Jag varierar kryddor och tillbehör såklart, men det gör stor skillnad att alltid ha basingrediensen färdig i kylen redo att ätas. Visst det är inte jätte kul, men när vi väl gör speciell mat så uppskattar man den så otroligt mycket mer! Tidigare har vi ätit hemmagjord thaimat och stekta köttbitar med god sås och klyftpotatis typ jätte ofta. Nu blir det en gång i veckan - och det räcker.

Men visst är jag ganska inne i träningen just nu. Den ger mig en kick jag verkligen gillar, hela dagen blir liksom himla bra när jag tränat! Och ja, jag är mycket mer lugn och balanserad än när jag inte tränar. Kroppen är i balans liksom och alla system funkar som de ska.

Jag ska be Andreas filma när vi kör ben imorgon så får ni se varför jag är lycklig på gymmet, jag tror jag skrattar mest av alla ibland. Och så ska det väl kunna vara, träningen är en stor del av mitt liv så då måste jag väl få skratta ibland ;)

Så till imorgon när en troligtvis väldigt pinsam film kommer läggas ut - sov gott och hoppas ni har hittat er balans i livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar