tisdag 5 augusti 2014

Chiafrön

Ja nu har jag också hittat detta frö och äti mig igenom första förpackningen! Jag blandar 3 msk frön med ca 2 dl kokosdryck (osötad). Sen har jag smaksatt me bla. Vaniljpulver, kakao eller kanel och äppelbitar. Jag låter den stå i kylen över natten, blir lagom fast konsistens då. Kul annorlunda frukost har jag ätit det som. Andreas tycker konsistensen påminner om att äta typ grodägg, och visst är det lite slibbigt men jag gillar ju sånt jag ;) 

Men hej och hå vilken fart magen fick! Kanske var att förvänta sig då de innehåller en del fibrer som ger den där geléaktiga konsistensen när de blötläggs. Man kan ju lugnt säga att magen mår bra av dessa frön!

Dessutom innehåller de mycket omega-3 (den vegetabiliska sorten) och det är ju riktigt bra! MEN för att komma åt allt sådant så krävs det att man tuggar fröna och inte bara låter dem slinka ned som dom är, så tugga på ordentligt! :) 

Bild kommer när jag gör en pudding nästa gång, men googla chiapudding om ni är nyfikna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar