lördag 8 november 2014

Man kan inte säga så om ett barn!

Har klurat och tänkt på detta ett bra tag på senaste tiden. Du kan inte säga att en bebis är ful, inte till någon som älskar bebisen i alla fall. Man håller masken, säger "ååå vilken sötis" osv. Och sen går man och viskar till nån utomstående att "det var den fulaste bebis jag sett!" och "oj undrar om det där växer bort...".

Och ja det får man väl göra då. Jag har själv bara sett EN bebis som jag faktiskt sa ordet "ful" om. Men det tar emot. För egentligen var det att den bebisen såg så himla olycklig och lätt misskött ut som gjorde det. Ungen var inte ful, men det var det som slog mig som det enklast ordet just då. Jag var kanske 15 år.

Däremot har jag svårt för personer som reagerar med "Men sådär kan man ju inte säga om BARN!" Det är i och för sig helt rätt, ingen har rätt att kalla ett barn för ful eller annat lika dumt. Men min tanke är: Varför kan vissa säga vad som helst om andra vuxna, men så fort det handlar om barn tar det stopp?

Jag kan inte säga att jag aldrig gjort detta själv, för det har jag. På något sätt är det inte lika fult att prata illa om en annan vuxen. Men egentligen är det ju det. För elaka kommentarer är aldrig okej, det visar ju mer på hur man själv mår i sig själv. Som någon kändis sa i ett inlägg: Hat mot andra grundas ofta i ett slags självhat. Och det kan ja skriva under på. Aldrig kastar jag så många kommentarer om andra som när jag mår skit över mig själv. Det är en självbevarelsedrift, sänk alla andra så att jag själv inte verkar så dålig.

Men det gör det inte okej. Mobbing, skitsnack och elakheter är ALDRIG okej.

Sen är ju barn bra på att säga sådana saker. Men jag tror att vi ibland reagerar för starkt, för barn har inget filter. Min lillasyster har sällan filter på munnen, och så får det vara. Man ska såklart säga ifrån om det blir rena elakheter, men ibland är det bara konstateranden. "Oj vad han är tjock" behöver inte vara en elakt menad kommentar, bara en observation. Däremot kan man ju vid någon ålder förklara att folk kan bli sårade, och att det då kan vara bra att bara tänka det i huvudet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar