onsdag 17 oktober 2012

3 månader kvar att leva

Idag har jag gjort en övning för att få upp ögonen för vad som egentligen är viktigt i mitt liv. Övningen går ut på att man ska föreställa sig att man har 3 månader kvar att leva, men man är frisk och har inga ekonomiska bekymmer eller liknande under den här tiden. Man ska ställa sig sju frågor, och såhär lyder dem och såhär blev mina egna svar:



  1. Fundera över hur du skulle vilja leva dessa sista månader av ditt liv.
    Jag skulle vilja spendera tiden med mina närmaste vänner och min familj. Jag skulle vilja försöka dela med mig av de insikter jag fått under min livstid och försöka lyssna och hjälpa dem med sina problem så gott jag kan. Ge dem kärlek!
  2. Vad är viktigt för dig?
    Viktigt för mig skulle vara att hinna uppskatta saker, en solig promenad med hunden och en kväll med sällskapsspel med familjen till exempel.
  3. Vilka människor och relationer är viktiga för dig?
    Familjen, min bästa vän och min pojkvän är viktigast för mig. Alla som ger mig positiv energi!
  4. Finns det något eller någon som du idag lägger mycket tid på, som du helt skulle välja bort?
    Jag skulle välja bort att festa helt, det ger inte mig något särskilt positivt egentligen. Och jag skulle inte titta på TV alls.
  5. Vilka saker är egentligen väsentliga?
    Det väsentliga är egentligen att ta vara på varje dag och att umgås med dem jag älskar och verkligen vara närvarande - på riktigt.
  6. Skulle du arbeta?
    Jag skulle eventuellt arbeta som volontär med djur någon dag i veckan eller några timmar varje dag.
  7. Skulle du resa?
    Jag skulle resa till Mauritius med mamma, till Barbados med min pojkvän, och till Island med min bästa vän och rida runt där i en vecka!
Den här övningen öppnade faktiskt upp ögonen på mig. Varför måste jag få en tidsfrist för att göra det här? En hel del av det kan jag ju göra nu! Visst, jag har inte pengar till att resa, men när jag har det ska jag göra det! Att sluta festa och titta på TV är ju något som faktiskt är lätt gjort. TVn är ju egentligen bara ett sätt att fördriva tid, och ofta slukar den tid som jag kunde gjort så mycket annat med. Och varför festa en kväll för att sedan må dåligt dagen efter? Då försvinner ju egentligen en hel dag för att jag ska vara berusad en kväll. Och faktiskt, det ger inte mig så mycket socialt att gå ut och dricka - hellre umgås jag nykter med mina vänner och verkligen UMGÅS.

Så ja, här finns mycket att lära av mig själv. Kanske dags att börja lyssna på den inre rösten och faktiskt börja leva som jag vill?

Kram <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar