fredag 26 oktober 2012

Lycka är att vara hundägare!

Idag känns det verkligen så, och många andra dagar också för den delen.

Alldeles nyss var vi ute på promenad i solskenet vilket var enormt skönt. När vi kom tillbaka stannade vi på parkeringen utanför och tränade lite lydnadsmoment, har börjat träna på att stanna på kommando trots att jag går vidare. Det går väldigt bra faktiskt med tanke på att vi provade det för första gången idag. Jag får sänka min gångtakt lite när jag säger stanna åt honom, då stannar han och väntar på kommando att få komma. Men som sagt, det är en väldigt bra början tycker jag själv. För att få in kommandot stanna ordentligt har jag börjat lägga in det mer och mer i vardagen när vi bara är ute och går och t.ex måste stanna vid ett övergångsställe eller liknande. Han har liksom haft kommandot väldigt länge i massa olika situationer vilket jag tror gjort att han fått mycket tid på sig att lära sig att Stanna gäller överallt och direkt när jag säger det.

När vi då tränade på parkeringen märkte jag efter ett tag att det stod ett gäng män en bit bort och tittade på oss. Dem började busvissla och jubla när Nalle gjorde sina trick och applåderade så fort han gjort rätt och fick belöning av mig. Var väldigt kul faktiskt, är inte ofta jag tränar med publik liksom ;) Men det var ett bra störningsmoment och lite applåder och jubel har ingen dött av!

Lägger in en video där ni kan se Nalle utföra sitt senast inlärda trick, Upp!. Eller sitta vacker som många kallar det, men jag valde att kalla det upp för att det var ett kortare och tydligare kommando.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar