tisdag 11 december 2012

Skev kroppssyn och vikt

Det är vad jag behöver ventilera mig om idag. Som de flesta vet nu så tränar jag 4 gånger i veckan och det går strålande - har blivit starkare på både det ena och andra stället och går runt med konstant träningsvärk. Man kan då tycka att jag borde förstå att vikten som vågen visar logiskt sett SKA gå UPP? Och ja det gör den, men det kan inte jag acceptera. Det är som att det jag ser i spegeln HELT beror på vilken siffra vågen visar. När jag väger under 70 kg är jag smal (är 179 cm lång så ja, då är jag smal.), men så fort det barkar av uppåt 75 kg så är jag ENORMT FET i mina ögon. Om då min kille eller någon annan säger att "nä inte är du det" så tar jag det som att dom bara säger så för att vara snälla, att dom inte vill att jag ska må dåligt över det utan bara acceptera att jag är fet.

Det som är ännu jobbigare nästan är att jag är så medveten om det här och jag vet att det är sjukt tänk. Jag styrketränar ju ganska tungt, och muskler väger en hel del. Jag kan ju inte förvänta mig att minska massa i vikt om jag ökar massa i muskler, det funkar liksom inte. Och skulle jag försöka börja gå ner i vikt så tar ju muskelökningen stryk av det. Jag hittade en liten låttext som stämde så bra in på mig som jag tänkte dela med mig av:

Every day I fight a war against the mirror
I can't take the person starin' back at me
I'm a hazard to myself

Don't let me get me
I'm my own worst enemy
It's bad when you annoy yourself
So irritating
Don't wanna be my friend no more
I wanna be somebody else

-P!nk - Don't let me get me

Kanske det släpper efter ett tag? Som det känns nu slits jag itu, blir snart schizofren :P Jag vägde mig nyss för att faktiskt se hur mycket vikt det är vi pratar om. Min inre känsla senaste dagarna har varit att jag ökat en hel del i fett och jag har "sett" att jag blivit fet. Och det är på riktigt för mig, jag SER faktiskt fettet. Sjukt. I alla fall. När jag senast tyckte jag var smal vägde jag 72 kg. Ca 2 veckor senare väger jag 73,2 kg (idag). Det är alltså 1,2 kg jag svamlar om. Skrattretande faktiskt. 

Man säger ju ofta att man ska kasta vågen när man blir vikt-fixerad, men jag tror faktiskt jag ska göra precis tvärt om. Jag måste faktiskt ta och börja acceptera att siffran på vågen ökar när jag tränar som jag gör. Kan jag inte acceptera det kanske jag inte ska träna som jag gör utan börja springa utav helvete istället och äta mindre. 

Så det så!

Jag i omklädningsrummet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar