torsdag 7 februari 2013

Antingen gör du det, eller inte!

Min så enormt smarta pojkvän har så smarta saker att säga ofta. Det som på senaste tiden ofta tagits upp är "Antingen eller". Livet är ofta inte så mycket svårare än så egentligen, när man börjar fundera på det. Vi kan köra en liten psykologisk utredning som exempel:


  • Du säger att livet är tungt och jobbigt. Ja, då är det ju bara bestämma sig: Antingen lever du vidare, eller inte. (Hemskt exempel men ni fattar principen.)
  • Det är jobbet som tar mycket energi och är tungt. Ja, men antingen fortsätter du jobba med det, eller inte.
  • Det är så jobbigt att diska och städa. Ja, antingen gör du det bara, eller inte.
  • Det är så jobbigt att gå ut med hunden alla dagar. Ja antingen går du med hunden, eller inte. Och antingen har du kvar hunden, eller inte.
  • Min sambo är så jobbig, jag stör mig mest på honom/henne hela tiden. Ja, antingen gör du slut och flyttar, eller inte!
Det jag vill säga med det här är att vi ofta gör allt så avancerat och invecklat. Om du tycker att någon är jobbig och störande, umgås inte med den personen då! Och umgås du med den personen i alla fall, håll käften och gilla läget för det är du som valt det. Om du tar ner alla saker på den här nivån så ska du se att livet faktiskt inte är så svårt att leva. Visst kommer det saker som kanske inte är så lätta att ta beslut om, det är jag medveten om. Men i de flesta vardagliga situationerna kan man nyttja det här tänket. 

"Jag orkar fan inte diska nu, men jag borde... men jag orkar inte riktigt, men det ser förjävligt ut..". Så tänker jag ofta, och då är det ju bara besluta sig om man ska göra det eller inte, och sen handla efter det. Väljer jag att göra det så gör jag det, och om inte så slutar jag sitta och älta det och gör det senare helt enkelt. Inte alls svårare än så.

Bara just nu i skrivande stund sitter jag och velar. Jag borde gå med hunden, plugga och diska. Istället för att sitta och vela på vad jag ska göra först så borde jag bara bestämma mig. Hunden är viktigast, alltså går jag ut först, sen diskar jag för att det går fort och sen sätter jag mig och pluggar. Punkt och finito. Inte alls så svårt - så nu avslutar jag det här och drar på mig kläderna och går ut! Hej då! :)

(Ändrade mig, äter en bit mat först så jag slipper gå hungrig idag igen.) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar