fredag 30 augusti 2013

Friheten att vara sig själv.

Idag och igår har jag tänkt extra mycket över det här. I vårt samhälle finns det oskrivna regler om hur vi ska vara, klä oss och vad som är okej och inte. Vissa har annorlunda sexliv och andra klär sig inte enligt normen. Varför är det så svårt för många att acceptera det? Och vem bestämmer egentligen vad som är "hot or not"?

Kläder är ett hett ämne idag då det diskuterades i radio lite kort om det finns oskrivna regler om hur man ska klä sig vid en viss ålder. Här reagerade jag starkt då det tydligen inte var ok med Converse efter en viss ålder, och även leggings fick man inte ha när man är "äldre". Min reaktion blir: Vad tråkigt det ska vara att bli gammal då! Inte vill jag fylla 40 och känna att "nu måste jag byta klädstil för att ingen ska tro att jag har någon slags ålderskris!". Nej vet ni vad - jag vill kunna klä mig som jag vill oavsett ålder. Som jag skrev på radiokanalens facebook-sida: "Ålder är bara en siffra och kläder är bara material." Och så tycker jag faktiskt. Jag skulle tycka att det var ashäftigt om min mormor kom i ett par converse mitt i allt. Eller leggings och en tunika eller något sådant. Varför inte liksom??

Och så ett lite mer känsligt ämne som jag ska försöka skriva om utan att det blir för konstigt, mamma och pappa kan sluta läsa här om ni vill, även om jag inte nödvändigtvis skriver om mig själv :).  BDSM. Varför är detta så hysch hysch fortfarande? Det fattar jag inte. Det visas ju på TV väääldigt ofta om alla olika slags sexuella fetisher osv. och nu läser ju alla dessutom 50 shades böckerna. Om man då gillar att bli slagen/bunden/förnedrad så ska väl detta inte vara något att skämmas över? Många pratar ju ändå väldigt fritt om sitt sexliv och deras sexleksaker osv. Men skulle någon säga "Jag gillar när min man behandlar mig som ett objekt och virar in mig i plastfolie." Ja då blir det genast lite mer ansträngt och ännu mera fnittrigt. Nej jag slår ett slag för att alla vet vad de trivs med i sovrummet och ingen ska behöva skämmas eller känna behovet av att gömma undan det till varje pris. Man ska självklart inte tvinga på någon vad man gör sexuellt, men man ska inte heller känna panik om någon råkar få reda på det.

Så, då har jag pratat om lite självklarheter och lite mer känsliga saker. Ni som läste och funderar över om det var mig själv jag skrev om: Det har ni inget med att göra och jag kommer aldrig skriva om mitt eget sexliv i bloggen! Så då vet ni :)

Ha en trevlig helg nu allesamman! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar