lördag 22 februari 2014

Något få tänker på


Jag känner en hel del personer som bantar på ett eller annat sätt. Jag känner dem som frågar mig om råd och jag hjälper såklart till så gott jag kan. Jag har ingen utbildning utan lever och lär, och sållar informationen jag får in utefter vad som låter logiskt.

En ny grej jag aldrig riktigt tänkt på och som jag tror vissa missar är vad effekten blir av att bryta ned musklerna vid bantning. För när du äter ett stort underskott av kalorier, kanske tränar du också, så blir du först av med vätskan i kroppen, sen attackerar kroppen musklerna, och sen fettet. Inte så att du blir utan muskler såklart, men du blir ändå av med lite av dem.

Till det jobbiga då: Om kroppens motor (kroppen utan det extra fettet, musklerna alltså) bränner 2000 kcal före du bantar så kan detta minska drastiskt till nästa gång du bantar, då kanske du bara bränner 1800 kcal. Om du då återgår till hur du ätit tidigare så är det ju väldigt lätt att gå upp allt igen - och lite till. Bygger du inte upp musklerna igen, utan bantar återigen minskar ju detta ännu mer. Du sätter alltså dig själv i en ond spiral som ju äldre du blir bara blir svårare att ta dig ur. Videon ovan förklarar detta på ett ganska bra sätt, sen gör dem lite reklam också för att de löst problemet, och ja. Det har dem, jag skojar inte ens. Men det är inte aktuellt än så det tar vi senare ;)

Det JAG vill ha sagt med det här är: Skippa soppdieter och dieter med extremt låga kaloriintag! Mät din fettprocent istället för att bara kolla vågen. Och för guds skull, ät nog med mat och träna så dina muskler har en chans att få behålla sin plats i din kropp. Muskler är hälsosamt att ha och ser dessutom snyggt ut!

Det var mitt budskap idag, hoppas ni som behövde läsa detta tar åt er informationen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar